Als we aan Amsterdam en een vliegveld denken, dan denken we direct aan Schiphol, oftwel wel Amsterdam Airport. Het vliegveld zelfs is nu net iets meer dan 100 jaar oud (opgericht in 1916 als grasveld). Maar als we kijken naar de recente geschiedenis van Amsterdam en dan met name naar de periode rondom WOII, dan blijkt het dat Amsterdam meerdere vliegvelden gehad heeft. Hieronder een overzicht van deze vliegvelden.


vliegbasis Schellingwoude

In 1916 werd de vliegbasis Schellingwoude in gebruik genomen. Dit Marine Vliegkamp was een basis voor de watervliegtuigen van de marine. Dit vliegkamp was operatief tot de jaren ’50. Het water ligt er nog, voor de rest zijn er geen sporen meer van dit vliegveld.


ELTA vliegveld

In 1919, na WOI, was er rond het gebied van de Papaverweg het ELTA vliegveld. In eerste instantie voor een internationale luchtvaarttentoonstelling. Daarna is het gebied tot jaren ’50 door Fokker gebruikt om er vliegtuigen te bouwen. Nu is het een industriegebied met woningen.


Vliegveld Buiksloot

Van 1937 tot 1943 was er in Buiksloot een vliegveld voor zweefvliegtuigen. In WOII is dit vliegveld gebruikt als vliegbasis voor het Nederlandse luchtmacht en daarna als noodvliegveld voor de Duitsers. Het commandocentrum zat gedurende deze tijd in een schoolgebouw dat onlangs gesloopt is. Verder is er niks van overgebleven.


Noodvliegveld Sloterdijk

Het in 1939 aangelegde noodvliegveld Sloterdijk was een behoorlijk drassig gebied en werd daarom alleen in het geval van noodlandingen gebruikt. Nu loopt er een spoor-, snelweg en metrolijn overheen en is er niks van terug te vinden.


Airstrip Stadionkade

Airstrip Stadionkade was een zandige strip die vlak na de bevrijding aangelegd werd. Het doel van deze airstrip was om een snelle verbinding met Noord-Brabant (hier zat de regering) mogelijk te maken. Omdat de infrastructuur in puin lag, werd er met kleine vliegtuigen een lijndienst via Zeist en Gilze Rijen onderhouden om onderling contact te houden. Deze lijndiensten duurden niet lang, want in 1945 was Schiphol een soort van opgebouwd en konden vliegtuigen vanaf Schiphol starten. De airstrip is momenteel een plantsoentje met bomen.


Vliegveld Boschplan

Vliegveld Boschplan is tegenwoordig een evenemententerrein, dat nu de naam ‘Land van Bosse’ heeft, maar bekender is onder naam ‘Koeweide’. Dit stuk land was eigendom van een Aalsmeerse boer die Bosse als achternaam had. Deze boer liet zijn koeien op dit stuk grond grazen. Op dit stuk grond lag het hulpvliegveld Boschplan met twee noodlandingsbanen. De reden voor de aanleg was ondermeer dat er een paar vliegtuigen op de Schipholdijk geklapt zijn. Waarom in een bos? Wel toen het vliegveld aangelegd was, waren er nog geen bomen. Het Bosplan was toen nog in aanleg. Overigens is het vliegveld zover bekend nooit gebruikt.


Vliegkamp Schiphol

Schiphol is het enige vliegveld dat nog in gebruik is. Het vliegveld werd in 1916 aangelegd als militair vliegveld vlakbij het, nu verdwenen, Fort Schiphol. In 1920 veranderde Militair Vliegkamp Schiphol in een vliegveld voor de burgerluchtvaart.